joi, 20 octombrie 2011

Speech-ul domnului Senior Manager Benedek Jozsef 

 

Am participat la un eveniment extraordinar, la Sala Palatului din București, și anume Success Day. Am fost onorat de prezența unor lideri de succes care ne-au împărtășit din esența experienței lor. Printre ei s-a numărat și domnul Senior Manager Benedek Jozsef, o sursă nesfârșită de inspirație. Bineînțeles, după terminarea evenimentului, am rămas decât  cu emoția puternică insuflată de entuziasmul și experiența vorbitorilor, însă cu prea puține notițe pe care să le pot folosi ulterior. De aceea am achiziționat DVD-ul cu evenimentul și m-am pus pe studiat (am studiat in mod special speach-ul domnului Senior Manager Benedek Jozsef). Mai jos aveți ideile mele extrase din speach-ul respectiv:

 Network marketing-ul dă cam ce poate să ceară un om de la viață.
În network marketing sunt două tipuri de succese:
  1. Veniturile mari;
  2. Timp liber de calitate.

Network marketing-ul este un instrument etic, corect pentru atingerea țelurilor din toată gama vieții, începând cu țelurile spirituale și terminând cu țelurile materiale.

Pe timp de criză, afacerile clasice mari ajung să fie afaceri mici, iar afacerile mici încep să dispară.
Întreprinzătorii din network marketing chiar pe timp de criză ajung să aibă succes pentru că profită de o nouă nișă de pe piață.
Diferența dintre network marketing și afacerea clasică este reclama. Doar cei puternici rezistă. Un întreprinzător clasic stă și înebunește că nu-i intră clienții pe ușă. În network marketing, chiar dacă se simte criza (dacă înainte de criză, cineva cumpăra trei produse, poate că acum, pe timp de criză cumpără doar două), eu sunt cel care face reclama, și să mișc gura nu costă deloc (în timp ce întreprinzătorii clasici investesc sume uriașe în reclame).
În network marketing, dacă văd că mi se diminuează afacerea, vorbesc cu mai mulți oameni, chiar dacă poate fi mai puțin plăcut, dar asta mă pune în situație de control. Eu îmi controlez afacerea!
 Și dacă acest lucru se copiază în echipa mea, tocmai în criză crește afacerea mea. Asta este diferența esențială.

Și ajungem la întrebarea:
Cât de etică este promisiunea în network marketing?
Promisiunea este că vei fi om liber. Și se respectă doar pentru cei care muncesc.

A fi om liber înseamnă că:
  • poți să ai timp.
  • poți să ai timp și bani.
  • poți să ai mulți bani.
  • poți să ai satisfacții.
  • în niciun caz nimeni nu-ți dictează ce să faci.
Iar network marketing-ul este calea cea mai eficientă pentru a ajunge la această promisiune.

Statistic, 98% din cei care se apucă de network marketing nu vor reuși niciodată. Asta-i vestea proastă! Pentru că pe ei „îi fură arbitrul”. Nu din cauză că nu este pentru ei, nu din cauză că s-au implicat prea târziu, indiferent când se implică, 98% nu reușesc în network marketing. Eventual vor fi foarte fericiți cu produsele. Pentru că nu fac lucrurile corect !
Dacă ții măcar 4 prezentări pe săptamâna, te apropii de cei 2% care reușesc. Aproximativ 5% din cei care se implică în network marketing țin măcar 4 prezentări pe săptămână, aproape una pe zi. Cei care vin la seminariile organizate de compania de network marketing deja s-au autoselectat, ei sunt mai activi decât cei care nu vin. Așa ajungem la cei 2% care vor reuși. Vestea bună e că oricine poate începe să țină 4 prezentări pe săptămână.
Dacă într-o afacere clasică, doar 4 ore ați ține deschis magazinul într-o săptămână, ar merge? Atunci, despre ce vorbim? 
Acesta este principalul motiv pentru care nu au oamenii succes în network marketing.

Ori nu aplicăm metoda corectă, ori nu aplicăm de suficient de multe ori  metoda corectă.
Evident, pot să muncesc foarte mult, dacă nu fac lucrurile corecte. Dacă eu plec de la Sfântul Gheorghesi  vreau să mă duc la București și mă îndrept spre Chișinău, trece un timp până când ajung la București .

Acum, dacă știm că toți cei care se apucă de network marketing lucrează cum trebuie și lucrează cât trebuie, ajung la succes, nu-i așa că pare o afacere etică? Mai ales dacă stăm să ne gândim că noi nu vindem nici țigări, nu vindem nici băuturi alcoolice, nici măcar arme nu vindem. Noi vindem lucruri pentru sănătate.

Cei care aplică de suficient de multe ori și aplică lucrurile corecte, după un timp observă, chiar și ei, mulți dintre ei: „-Da, am o afacere mică, afacere care merge, dar nu crește. De ce nu crește? Muncesc, sunt activ, fac tot ce trebuie, și totuși nu crește afacerea cum aș vrea eu.”
Pentru că în această afacere poți să câștigi bani încă din prima zi. Și este un lucru foarte plăcut, dar afaceri mari nu poți să ai doar muncind tu, chiar dacă ai parteneri entuziaști care fac câte ceva. Trebuie să-ți duplici munca. Cuvântul cheie in network marketing este duplicare. Și aici, cei care se implică, au o răspundere foarte mare. Trebuie să duplicăm lucrurile corecte în această afacere, ca să fie pentru toată lumea aceeași metodă. Și dacă toată lumea are aceeași metodă, evident că toată lumea poate să reușească. Mai pe românește, devenim lideri. Și liderii greșesc în două feluri: ori nu se ocupă suficient de mult de oamenii noi, ori se ocupă prea mult de oamenii noi.

 Ce înseamnă „nu ne ocupăm suficient de oamenii noi”?
Suntem oameni și din păcate de multe ori greșim. Mai ales la început când dorim să creștem repede, se întâmplă să spune oamenilor: „Hai că te îmbogățești repede!”, ceea ce nu-i adevărat, ne îmbogățim, dar pe termen lung.
„Hai, te îmbogățești repede, semnează aici, citește acolo și succes!”
Se întâmplă de multe ori să nu învățăm oamenii ce să facă, cum să invite, cum să facă o listă sau cum să țină o prezentare.
Ratăm toți pașii activității pe care în primă fază trebuie să-i arătăm oamenilor noștrii. Nu ajunge să arătăm într-o broșură, ci să spunem: „Uite dragul meu, în următoarele două luni vei veni cu mine, vom lucra împreună pentru tine, și pas cu pas voi face tot ce va trebui să faci tu.” Și dacă cineva zilnic ține o prezentare, înseamnă că într-o lună a văzut 20-30 de prezentări de la dumneavoastră pentru că el invită oamenii, dumneavoastră țineți prezentarea ca îndrumător. A văzut 30 de prezentări, și la sfârșitul lunii puneți mâna pe umărul lui și spuneți: „Dragul meu, acum este momentul ca data viitoare tu să ții prezentarea. Eu voi fii acolo, când leșini, te prind, dar va trebui!”
Și dacă el acceptă, este un om cheie. Dacă zice „Nu pot!” atunci îi zici: „Am înțeles că ai emoții, nicio problemă. Dar te rog ca să mă introduci pe mine cu 4 propoziții.” Și după ce mă prezintă la următoarea prezentare, spun în fața auditorului: „Stimați invitați, vedeți, prietenul dumneavoastră tocmai acum pornește în această afacere. Are emoții, dar nu-i așa că s-a descurcat foarte bine?”
Dacă ai putut să spui 4 propoziții, poți să spui și 40. Data viitoare vei vorbi despre Aloe, peste 2 săptămâni și despre celelalte produse. Iar dacă nici așa nu vrea, nu mai pierd timpul cu el. Nu sunt supărat pe el, dar el nu vrea această afacere.
Trebuie să selectăm mai intâi acei oameni cu care vom lucra. Numai cu acei oameni lucrăm, avem obligația să le arătăm totul, dar după aceea, dacă ei nu fac ce recomandăm noi, e o pierdere de timp să lucrăm cu ei. Nu mai avem obligații față de ei. Bineînțeles, dacă am promis lucrurile corecte.

Cel mai important este să punem lucrurile pe sistem. Pentru că dacă nu le punem pe sistem, se poate întâmpla ca un om care într-adevăr este entuziast, într-adevăr vrea afacerea, dar nu are carismă, să zică: „Da, într-adevăr mereu înscriu oameni, dar mereu îi pierd. Că eu nu sunt așa de bun speaker ca tine.” Și tocmai de aceea dumneavoastră nu trebuie să fiți buni speakeri.
Fiți oameni deștepți și aduceți oamenii la seminarii, lăsați sistemul să lucreze pentru voi. La seminarii, mai ales la cele naționale, cum este Succes Day, vorbesc doctori, manageri, oameni foarte bine pregătiți, și o fac mult mai bine decât ai face-o tu, care ești la început și nu știi ce să-i spui omului nou. Poate că tu nu ești un bun speaker, însă speakerii lucrează și pentru tine. Deci sistemul lucrează pentru tine. Și aici intervine punctul 2.

Cea mai mare greșeală pe care poate să o comită un lider este să muncească prea mult cu oamenii și să nu-i lase pe ei să se dezvolte mai departe. Evident, stăm în preajma lor, îi corectăm din mers, fără critică însă!
Cum corectez dacă greșește? Evident, nu-i spun: „Vai ce tâmpit ai fost mă fraiere!”, ci îi spun: „Partea asta ai făcut-o foarte bine, (pt ca sigur găsiți ceva ce a făcut foarte bine), și cred că aici, eu în locul tău aș fi făcut așa.” sau „Îndrumătorul meu, altfel face.”
Delegați aceste lucruri, rugați-vă îndrumătorul ca el să spună, pentru că va avea impact mai mare. Asta face parte din sistem.

Numai acei oameni vor avea succes și echipă mare și stabilă în network marketing, care în prima fază instruiesc oamenii cum trebuie, dar după îi lasă să meargă singuri mai departe. Trebuie să avem încredere în sistem și în oameni. Vor cădea de multe ori. Se vor împiedica și iarăși vor cădea. Asta este munca noastră, când ei cad, să fim în preajmă și să le spunem: „Am căzut și eu!” Când ei vor să renunțe, să mergem acolo și să le spunem: „Știu, pentru că eu de 5 ori am vrut să renunț, dar uite că sunt aici.” Asta este menirea unui lider, nu să muncească în locul altora. Dar în prima fază trebuie să-i învățăm tot ce știm, și să-i punem pe sistem. În două luni, cine este activ cum trebuie, începe să se descurce singur. Nu înseamnă că-l abandonăm, dar putem să pornim cu alți oameni, și putem să fim cu ochii pe el în sensul bun al cuvântului și să corectăm din mers. Poate o dată pe săptămână, o dată pe lună ne întâlnim cu el și cu rețeaua lui.
Trebuie să selectăm foarte atent cu cine muncim, pentru că sunt foarte mulți oameni care sunt entuziaști când se înscriu, dar nu țin prezentări, nu au clienți, nu sunt activi. Nu ne supărăm pe ei, dar trebuie să știm că nu ei sunt oamenii potriviți. Sunt excepționali ca oameni, dar pentru această afacere, încă nu sunt potriviți. Și cum am mai zis, cel mai important lucru sunt seminariile, Success Day-ul. Cine nu vine la Success Day, la seminarii, nu va avea succes pe termen lung. Să fie foarte clar. Și atunci degeaba a investit muncă. Nu poți ajuta omul nou decât după ce se ajută singur. Cum se ajută singur? Venind la seminarii.

Eu, ca și domnul Senior Manager Benedek Jozsef, mi-am ales ca și profesie meseria de inginer, ceea ce implică o gândire foarte tehnică. Ceea ce se bate cap în cap cu entuziasmul și credința oamenilor în visuri. Numai că, indiferent cum gândesc inginerii, natura altfel gândește. Bunul Dumnezeu altfel a creat lumea decât cred inginerii. Și noi, oamenii, funcționăm foarte ciudat.

Ce se întâmplă când un copil are în jur de un an și începe să meargă?
Stă inginerul rațional și zice: „Mă fraiere, o să cazi ;))!”. Asta spunem? Pun pariu că o să cadă! Dar nu asta spunem. Pentru că știm că doar momentan o să cadă. Pe termen lung, cine nu s-a născut cu handicap, sau cine nu a suferit un accident, va învăța să meargă! Noi vedem puțin mai departe decât căderea care va urma! Și ca atare, așa și vorbim: „Bravo! Bravo! Uau! Ce bine!” TUJ! A căzut! Nu era bine! Cum să fie bine? Așa mergea, ca un beat! Și spunem: „Uau ce bun ești! Tata/mama e forte mândru de tine!” Pentru că noi așa funcționăm. Și liderii din această afacere văd mai departe decât când erau începători. Ei te văd pe tine, care ești la început de drum, și pun pariu că o să cazi de 100 de ori! Pentru că altfel nu vei atinde succesul.

În anii 60, în sociopsihologie a apărut un concept care se numește eșec învățat. Și s-au făcut multe teste, la început pe animale, și pe urmă și pe oameni și s-a verificat veridicitatea conceptului.
Ce înseamnă eșec învățat?
Primul test pe pești a fost în felul următor: era un bazin mare cu apă, împărțit în două cu un perete de sticlă. Într-o parte era un pește mare răpitor, iar în cealaltă parte, peștișorii preferați de specia lui. Și când peștele răpitor a văzut prima dată peștișorii, entuziast s-a grăbit spre ei și BANG! - s-a lovit de peretele de sticlă. Nu-i nimic, era perseverent. S-a întors și a repetat cam 24 de ore acest lucru, după care a renunțat, a coborât la fundul bazinului, și peste o oră, savanții au scos peretele de sticlă.
Peștele cel mare nu s-a mai mișcat spre peștișorii mici. Cu timpul, ăia mici chiar au devenit obraznici și au început să înoate în jurul lui. Și el nu i-a mâncat! Și asta, s-a demonstrat că și la oameni funcționează. Eșecul se învață, copiem. 
Ați văzut cum se învață eșecul în ziua de azi: criză, criză, criză, criză!
În general, un om aude de 17 ori că NU POATE, până când aude o dată că POATE. Și atunci nu trebuie să ne mirăm când un om care este la început în această afacere, zice: „Eu aș vrea, dar nu pot!” Tocmai de-aia trebuie să vină la seminarii, ca să scoatem peretele de sticlă, să învețe din nou să „vâneze”. Pentru că se poate învăța. Exact cum a învățat eșecul, aici învață succesul.
Da! Noi spălăm creierul duneavoastră, numai că în sensul bun al expresiei, nu ca tembelizorul sau presa de zi cu zi, care și ele (și șeful, și colegii, și prietenii), spală creierul dumneavoastră. Avem influență unul asupra altuia. Și atunci măcar să-mi aleg. Ăștia de la televizor îmi spală creierul și rămân sărac, iar aici ăștia îmi spală creierul și devin om liber. E la mintea cocoșului pe care să aleg.


În concluzie, ce trebuie să fac dacă vreau ori să am o afacere gigantică ori să am un venit demn de un om și timp liber cât vreau (adică să am 2 vacanțe: una între 1 ianuarie și 31 iulie, iar a doua între 1 august și 31 decembrie)?
Mai întâi trebuie să înțeleg că trebuie să fac lucrurile corecte și să fac de suficient de multe ori acele lucruri corecte, și pentru asta avem experții dispuși să ne ajute, asta ca tehnică. Iar ca atitudine, ca viitor lider, trebuie să știu cu ce fel de oameni lucrez, cât timp lucrez cu ei, cum îi selectez și când mă opresc să lucrez prea mult cu ei.

Când veți fi cu 50-60 de oameni la Success Day, atunci înseamnă că poți să dormi liniștit. Când sunteți cu 3, încă nu.
Când ai suficient de mulți oameni care te urmează și care s-au autoselectat, ai devenit om liber. Dacă dorești mai mulți bani, muncești mai departe, dacă nu-ți dorești mai mulți bani, îți deservești clienții în continuare. Și dacă cineva vrea să ni se alăture, îl primim și îl ajutăm, asta este, nu putem să-l lăsăm.

Trei (3) lucruri trebuie făcute în această afacere:
  1. să consumăm produse de calitate;
  2. să oferim și altora aceste produse;
  3. să vorbim despre sistem oamenilor și 1 an de zile să fim la toate seminariile, ca să spălăm murdăria din creierul nostru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu